Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών
Τα κανάλια της κρίσης
931 αναγνώστες
Κυριακή, 13 Απριλίου 2008
13:22

(τα bold δικά μου)

Tου Κωστα Καλλιτση / kkallitsis@kathimerini.gr

Η Ευρώπη ακούει το κύμα από τις πέραν του Aτλαντικού ακτές να «σκάει» στις δικές της. Κάποιοι σπεύδουν, έστω την τελευταία στιγμή, να οχυρωθούν από την ύφεση. Ετσι, η κυβέρνηση Θαπατέρο θέτει σε εφαρμογή πρόγραμμα ενίσχυσης της κατασκευής κατοικιών και των υπερχρεωμένων με στεγαστικά δάνεια νοικοκυριών με 22 δισ. ευρώ, αναδιανέμοντας το 0,5% του Aκαθάριστου Eγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) της Ισπανίας. Η κ. Αγκελα Μέρκελ επιχειρεί να τονώσει την εσωτερική ζήτηση, δίδοντας αυξήσεις 8,5% στους μισθούς στο Δημόσιο, οι οποίες υπολογίζεται ότι είναι ισοδύναμες με δημοσιονομικό πακέτο κινήτρων ίσο με το 0,5% του γερμανικού ΑΕΠ. Στην Ιταλία, Βελτρόνι και Μπερλουσκόνι, οι δύο διεκδικητές της εντολής σχηματισμού κυβέρνησης, έχουν δεσμευτεί για αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος μέσω μείωσης των φόρων. Και, προς στήριξη των τραπεζών, η Τράπεζα της Αγγλίας την Πέμπτη μείωσε κατά 0,25 το βασικό επιτόκιό της, στο 5%, μετά τις ισόποσες μειώσεις του Δεκεμβρίου και Φεβρουαρίου.

Η ελληνική οικονομία μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά κυρίως μέσα από πέντε πιθανά κανάλια:

Πρώτον, η ύφεση στη δυτική Ευρώπη. Η ελληνική οικονομία είναι προσδεδεμένη στην ευρωπαϊκή, επηρεάζεται άμεσα από τις εξελίξεις σε αυτήν. Αυτές οι εξελίξεις είναι αρνητικές: το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προβλέπει ότι η ανάπτυξη στη Ζώνη του Ευρώ θα πέσει στο 0,9% το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ύφεση.

Δεύτερον, μια κρίση στα Βαλκάνια. Ελληνικές επιχειρήσεις και, ειδικά, τράπεζες, πραγματοποιούν μεγάλο μέρος του τζίρου και των κερδών τους σε χώρες, όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία. Αν η γενικότερη κρίση προκαλέσει την ανακοπή της ροής ξένων κεφαλαίων, αυτές οι χώρες απειλούνται άμεσα με ασφυξία, όπως υποδηλώνει το αστρονομικό έλλειμμα (και) φέτος στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών τους: ίσο με το 14,5% του ΑΕΠ στη Ρουμανία, ίσο με το 21,9% του ΑΕΠ στη Βουλγαρία...

Τρίτον, η κρίση στην αγορά κατοικίας -αστικής και παραθεριστικής. Το απόθεμα κατοικιών που ήδη έχει δημιουργηθεί, απαιτεί δύο έως τρία χρόνια για να απορροφηθεί. Σε αυτό, προσθέστε τις κατοικίες που κατασκευάζονται και εκείνες που θα βγουν σε πλειστηριασμό (οι σχετικές αιτήσεις προβλέπεται ότι θα φτάσουν στις 150.000...). Αρμόδιοι τραπεζικοί παράγοντες, λοιπόν, φέτος αναμένουν μείωση της οικονομικής δραστηριότητας του κλάδου κατά 2-3%.

Τέταρτον, ενδεχόμενη μείωση των τουριστικών εσόδων. Φέτος, προβλέπεται αύξηση των αφίξεων κατά 5%, δηλαδή όση και το 2007. Αλλά ενώ πέρυσι είχαμε αύξηση 5% στις αφίξεις, είχαμε μηδενική αύξηση στα έσοδα (0,4%) αν και δεν είχε γίνει αισθητή η διεθνής κρίση. Φέτος, ένα ερώτημα είναι πόσοι τουρίστες θα έρθουν και ένα δεύτερο, πιεστικότερο, πόσα θα δαπανήσουν αυτοί που θα μας επισκεφθούν.

Πέμπτον, η άνοδος των επιτοκίων. Αφενός περιορίζει το διαθέσιμο εισόδημα χιλιάδων νοικοκυριών, που είτε είναι υπερδανεισμένα είτε είναι δανεισμένα στα όρια της αντοχής τους, με συνέπεια τη μείωση της κατανάλωσης – του βασικού τροφοδότη του ελληνικού ΑΕΠ. Αφετέρου, επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, διότι αυξάνει τις δαπάνες για την εξυπηρέτηση του κρατικού δανεισμού.

Οι πρώτοι δύο παράγοντες (Ευρώπη και Βαλκάνια) θα επιδράσουν με σχετική υστέρηση, με συνέπεια να επιβαρύνουν την ελληνική οικονομία κατά το δεύτερο 6μηνο του 2008 και το 2009. Η εξέλιξη του τουρισμού είναι άδηλη. Η κρίση στην αγορά κατοικίας και τα επιτόκια ήδη ασκούν διαρκώς εντεινόμενη επίδραση. Προσθέστε την ακρίβεια: με πρόσχημα τις ανατιμήσεις των πρώτων υλών, σμήνη οι κερδοσκοπικές ανατιμήσεις στην αγορά.

Tι κάνει η κυβέρνηση; Αλλοι θα πουν υπνώττει, άλλοι ότι είναι ψύχραιμη. Εμείς, πάντως, θεωρούμε δικαιολογημένη την αδράνειά της. Αφού μόλις πριν από δέκα ημέρες ανακάλυψε ότι δεν αποκλείεται η κρίση να μας επηρεάσει...

[ο χώρος δεν φτάνει για να βάλω στις σχετικές μετοχές όσες επηρεάζονται...]

Σχόλια

13/04 13:39  Nastybishop
www.enet.gr/online/online_text/c=114,id=53383888

Για δες εδώ, παρόμοιο άρθρο αυτή τη φορά από την Ελευθεροτυπία και υπογεγρεμμένο από τον Γ.Αγγελή με τον τίτλο
"Πέντε κερκόπορτες"...

όχι ότι δηλαδή στερούνται ουσίας τα λεγόμενα, αλλά για μένα είναι φανερό ότι οι δημοσιογράφοι πέρνουν γραμμή...
13/04 13:49  geokalp
Nasty
πολύ ωραίο το link

δεν γράφουν ακριβώς τα ίδια...

Ελευθεροτυπία:
Πέντε κερκόπορτες
1. Τη σταδιακή κάμψη της χρηματοδότησης της κατανάλωσης και της αγοράς ακινήτων, λόγω της αλλαγής των συνθηκών στο τραπεζικό σύστημα. (ίδιο)
2. Οι τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης και λαϊκής κατανάλωσης θα συνεχίσουν να αυξάνονται (είναι το 6ο που στο άλλο άρθρο)
3. Την κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας στις μικρομεσαίες βιοτεχνικές και εμπορικές επιχειρήσεις
... διεθνής κρίση στη βιομηχανία του τουρισμού (δεν περιλαμβάνεται στο άλλο)
4. έκθεση των μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων στις πιέσεις που δέχονται οι αδύναμες οικονομίες των βαλκανικών χωρών (ίδιο)
5. αναταραχή στις αγορές (πολύ γενικό)

εγώ θα έλεγα ότι αλληλοσυμπληρώνονται...
κι ότι τα 5 σημεία του άρθρου Καθημερινής είναι ακόμα περισσότερα...
σε συνδυασμό με την Ελευθεροτυπία
Αλλά εάν τα βάλω κάτω θα με πουν οικονομολόγο του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ...

ΌΜΩΣ
κάνω αναδημοσίευση του άρθρου καθώς
α. δείχνει τι κάνουν οι υπόλοιποι ευρωπαϊοι με πρωτεργάτες τους μεσογειακούς για τους λαούς τους
β. περιέχει ένα χρονοδιάγραμμα ενδεικτικό

ως προς τη γραμμή, φαίνεται από το άρθρο της Ελευθεροτυπίας ότι είναι το συνέδριο του Economist, όπου ο Αλογοσκούφης έδειξε το όροαμά του για σύγκλιση με την υπόλοιπη Ευρώπη το 2020...
[εγώ το τοποθετώ in the year 25-25]
13/04 13:59  Nastybishop
Εντάξει έχουν μικροδιαφορές...μάλλον κάποιος τρίτος είναι η πηγή και ύστερα οι δημοσιογράφοι προσθαφαίρεσαν κάποιες πινελιες (μην μας πάρουν και είδηση). Αλλά τους πήραμε...καθότι από καθαρή τεμπελία τροποποιήσαν πολύ οριακά το αρχικό κειμένο.

Αλλά όπως είπα και πιο πριν, πως να τα αρνηθεί κανείς όλα αυτά όταν έχουν μια κάποια βάση...

Αλλά για να μπούμε στην ουσία τώρα. Εγώ περισσότερο από όλα πάντως φοβάμαι την ελληνική αγορά στεγαστικής πιστής. Ενδεχομένως να υπάρχουν πολλά νοικοκυριά τα οποία να είναι όριακά λόγω δανεισμού. Η αύξηση των επιτοκίων ίσως τους δώσει το χαριστικό χτύπημα, δημιουργώντας μια γενιά ελλήνων subprimers. Αυτό το φοβάμαι πολύ αλλά δυστυχώς κανείς μας δεν έχει τα στοιχεία να τεκμηριώσει κάτι τέτοιο, μόνο φόβος ότι...
13/04 14:02  Nastybishop
http://nastybishop.capitalblogs.gr/listArticles.asp

Διαβάστε και μια θεωρία ενός γνωστού μετα-κευνσιανού οικονομολόγου που με απασχολεί αρκετά αυτές τις μέρες. Ότι γράφει συνέβη με μαθηματική ακρίβεια στις ΗΠΑ, φοβάμαι μήπως συμβεί και εδώ (αν δεν έχει συμβεί ήδη).

Αλλά όπως προείπα, δίχως στοιχεία δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τίποτα. Όλα είναι απλά υποθέσεις.
13/04 14:03  shade
Με το έλλειμα στα ύψη και χωρίς να αυξήσει Φ.Π.Α. , αφού δεν τον αφήνουν οι Βρυξέλλες, δεν μπορεί να δώσει αυξήσεις ,ενώ συνεχίζει τις προσλήψεις για να εξυπηρετήσει την κομματική πελατεία μειώνοντας και την επίσημη ανεργία.
Με την αισχροκέρδεια στην αγορά δεν μπορεί να κάνει τίποτε , η επιτροπή ανταγωνισμού είναι ανύπαρκτη.
Για τα τουριστικά έσοδα πάλι τίποτε , ο Υπουργός προασπαθεί να φέρει τουρίστες για να τους γδάρουμε προσφέροντας κάκιστες και πανάκριβες υπηρεσίες , αντί να κυττάξουμε να αλλάξουμε νοοτροπία στους βοσκούς και τους ψαράδες που έγιναν ξενοδόχοι.
Για την οικοδομή αυξανουμε τις αντικειμενικές και το τεκμαρτό κόστας ανοικοδόμησης γιατί καίγεται για έσοδα , ενώ μηδενίζει τους φόρους γονικών παροχών και κληρονομιών που πληρώνονται άπαξ και δεν αφορούν τη μεγάλη μάζα των ψηφοφόρων , αλλά τους κατόχους μεγάλης περιουσίας.
13/04 14:13  Nastybishop
Λόγω των τεράστιων δημοσιονομικών προβλημάτων η άσκηση κεϋνσιανών πολιτικών σαν αυτές άλλων χωρών που περιγράφονται στο άρθρο είναι δύσκολη. Από την άλλη έχεις αύξηση του πληθωρισμού που μειώνει τα πραγματικά εισοδήματα + αύξηση του κόστους δανεισμού.

Εκρηκτικό coctail δεν συμφωνείτε;
13/04 15:41  Θρασύβουλος Καλοχαιρέτας
εγω ανέμενον τεχνικάς αυλακας, αλλά υμείς ομιλειτε δια τα μεγάλα λουκια...

; )
13/04 16:07  NEMO
Ποια Ευρωπαική ύφεση...?
13/04 16:13  geokalp
ένας τρίτος λόγος για την αναδημοσίευση είναι ότι το άρθρο βρίσκεται στις μεσαίες σελίδες της εφημερίδες, εκεί όπου συνήθως βρίσκεται η "άποψη" της εφημερίδας, κι όχι στις οικονομικές (ροζ) σελίδες
13/04 16:16  geokalp
@nasty 13:59

"πως να τα αρνηθεί κανείς όλα αυτά όταν έχουν μια κάποια βάση"
ένα επιχείρημα που ίσως κάτι λέει για το ότι δύο "έγκριτες" εφημερίδες δημοσιεύουν πανομοιότυπα άρθρα την ίδια μέρα

"ελληνική αγορά στεγαστικής πιστής"
Fitch: "Καμπανάκι" για τις ελληνικές τράπεζες
www.imerisia.gr/article.asp?catid=12334&subid=2&tag=9490&pubid=1581154
13/04 16:21  geokalp
@nasty 14:02

το είδα
μια παρατήρηση: η άποψη του H.Minski θα έλεγα ότι συναντιέται ευρέως σε κριτική του καπιταλισμού από κομμουνιστές...
την γνωρίζω την άποψη και κάπου συμφωνώ
13/04 16:23  geokalp
@shade

μόνο κάτι (και) για τον εγχώριο τουρισμό:
ΡΩΣΟΙ και γενικά (πρώην) ανατολικοί είναι ότι προσδοκάται, με ότι κι αν σημαίνει αυτό
13/04 16:26  geokalp
@nasty 14:13

ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ότι γι' αυτό έχουμε πολιτικούς, οι οποίοι έχουν και σύμβουλους οικονομολόγους
ΕΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΤΙ ΩΣΤΕ:
α. να μην φτάνουμε στο κοκτέιλ αυτό
β. να βοηθήσουν να εξαερωθεί χωρίς αδιέξοδα
ΤΙ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΜΕ;

[αααα... ξέχασα... υπάρχουν και τα ΚΠΣ-(β)ΕΣΠΑ... και τα υπόλοιπα δάνεια...]
13/04 16:30  geokalp
thrassos

είμαι ακόμα μπερδεμένος
θα τα ξαναπούμε επ' αυτού
13/04 16:31  Nastybishop
Για μένα ο Μαρξισμός είναι η πιο εύστοχη κριτική του καπιταλισμού. Το πρόβλημα του είναι ότι δεν προσφέρει εναλλακτική.
Έχετε δίκιο ρε παιδιά...και για την καταστροφή του περιβάλλοντος και για την φτώχεια και για τις ενδογενείς κρίσεις κτλ., αλλά εσείς τι μας προσφέρεται; Εκτρώματα τύπου ΕΣΣΔ; Οχι, ευχαριστώ δεν θα πάρω.
13/04 16:35  geokalp
ΝΕΜΟ
πραφανώς θεωρείτε ότι η Ευρώπη δεν ακολουθεί την Αμερική

νομίζω ότι ακόμα κι όσοι το υποστήριζαν - κι Αμερικάνοι κι Ευρωπαίοι - πριν μερικούς μήνες μέχρι χρόνο, το έχουν πάρει πίσω

decoupling... ποιο;
13/04 16:37  Nastybishop
Και εγώ το υποστήριζα...πλέον είμαι διστακτικός. Η λογική λέει ότι υπάρχει ποιοτική διαφορά ανάμεσα στις οικονομίες της ΕΕ και της Αμερικής, μόνο που ακόμα αυτήν την διαφορά δεν την έχουμε δει στην πράξη...
13/04 16:41  NEMO
geokalp όχι μόνο δεν το'χουν πάρει πίσω αλλά πρόσφατα(πριν μερικές μέρες)αξιωματούχος της κεντρικής ευρωπαικής τραπέζης(μου διαφεύγει το όνομά του)διαφώνησε εντόνως με τον πρόεδρο του ΔΝΤ ως προς τους ρυθμούς ανάπτυξης της ευρωζώνης.
Ένα ΔΝΤ το οποίο ελέγχεται για την ορθότητα των προβλέψεων του τον τελευταίο ιδίως χρόνο.
13/04 16:44  geokalp
nasty
δεν διαφωνούμε καθόλου!

πλέον - ίσως - το θέμα είναι ότι υπάρχει αντικειμενικη δυσκολία του ίδιου του συστήματος να προαχθεί
θα μπορούσα να πω ότι στερεύει κι αυτό από νέες ιδέες ή ότι δεν διαθέτει κι αυτό αξιόπιστη εναλλακτική λύση (κι έναντι του εαυτού του)

και θα το φωνάζω
ΦΡΕΣΚΙΕΣ ΙΔΕΕΣ ΛΕΙΠΟΥΝ
από όπου κι αν προέρχονται απέναντι στα ίδια προβλήματα καθώς οι περισσότεροι τα ίδια αντιμετωπίζουν

προς το παρόν, βλέπω (πάλι) να πηγαίνουμε για νέο γύρο δανεισμού...
14/04 08:14  jgeorgiou
Καλημέρα , πραγματι ακομα δεν υπαρχει φως στο τουνελ
14/04 15:11  geokalp
θα φανεί και φως λογικά - υπομονή
εκτός εάν πάμε για μαύρο σκοτάδι - δίνω μικρές πιθανότητες, που όμως σίγουρα είναι περισσότερες από ότι πριν από 6-12 μήνες
Το σχόλιό σας
Για να σχολιάσετε το άρθρο πρέπει να κάνετε Login στο Capital.gr
Αξιολογήστε το άρθρο
9 ψήφοι

 Εκτύπωση
 Αποστολή με e-mail

Λίγα λόγια για εμένα
ΔΕΟΠΣ/MSc in Finance athenstock.blogspot.com
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις
Σύνδεσμοι